Prima Vista filmiprogramm Tartu Elektriteatris

5. mail kell 18.00
„Golem: kuidas ta maailma tuli”
1920
Režissöörid Paul Wegener, Carl Boese

Saksa ekspressionismi suurteose „Golem: kuidas ta maailma tuli” aluseks on Gustav Meyrinki roman, mis põhineb omakorda juudi folklooril. XVI sajandi Prahas äratab rabi Loew ellu legendaarse juutide päästja savimees Golemi, et kaitsta oma rahvast keiser Ludwig I tagakiusamise eest. Ootamatult armub Golem aga rabi tütresse.

Filmi üheks režissööriks ning Golemi kehastajaks oli oma ajastu suurimaid saksa draamanäitlejaid Paul Wegener. „Golem: kuidas ta maailma tuli” oli tema kolmas ekraniseering sellest müütilisest olendist, ning ainus, mis tänaseni säilinud. Wegeneri kaasstsenaristiks olnud Henrik Galeen kirjutas hiljem stsenaariumi F. W. Murnau “Nosferatule”. Filmi operaatoriks oli saksa ekspressionismile omase pildikeele andnud Karl Freund, kelle prestiižsesse filmograafiasse kuuluvad muuhulgas ka Fritz Langi ja Thea von Harbou „Metropolis” (1927), Tod Browningu „Dracula” (1931) ning „Muumia” (1932). Viimase juures oli ta ise filmi režissööriks.

Pilet 7 €, vt elektriteater.ee


7. mail kell 20.00
„Taevas Berliini kohal”
1987
Režissöör Wim Wenders

Damiel (Bruno Ganz) and Cassiel (Otto Sander) on inglid, kes valvavad Berliini üle. Neil pole harfe või tiibu (tavaliselt vähemalt mitte) ja nad eelistavad tavalisi mantleid härmalõngast rüüdele. Aga nende võimuses on liikuda märkamatult läbi linna, kuulata linnaelanike mõtteid, vaadelda nende tegemisi, jälgida elude kulgemist. Nende kohaolu on täiskasvanutele märkamatu, vaid lapsed ja teised inglid on võimelised neid nägema. Inglid veedavad oma päevad vaikides inimesi vaadeldes, olles võimetud nendega suhtlema ja valu või rõõmu tundma. Üks inglitest aga armub ilusasse tsirkuseakrobaati ning laskub alla maiseid ihasid ja ilmalikku armastust maitsma.

Rainer Maria Rilke luulest inspireeritud imelise filmi kirjeldamiseks on raske leida õigeid sõnu. Sestap tsiteerime legendaarse kriitiku Roger Eberti ülimalt tabavaid mõtteid teosest: „Minu jaoks on see film nagu muusika või maastik. See puhastab mu meeled ja tekkinud vaba ruum annab võimaluse küsimuste tekkimisele. Miks mina ja mitte sina? Miks ma olen siin ja mitte seal? Millal algas aeg ja kus lõpeb ruum?”
Film pärjati 1987. aasta Cannes’i festivalil parima režissööri auhinnaga.

Pilet 7 €, vt elektriteater.ee


9. mail kell 20.00
„Jumala linn”
2002
Režissöörid Fernando Meirelles, Kátia Lund

Brasiilia režissööride Fernando Meirellesi ja Kátia Lundi läbimurdefilmi õpitakse siiani filmikoolides, et näidata tulevastele filmitegijatele, kuidas montaaž, lavastus ja
operaatoritöö muutuvad meistrite käte all tõeliseks loo jutustamise meistriklassiks. Läbi kahe aastakümne jälgib „Jumala linn” elu Rio de Janeiro ühes kurikuulsamas vaestekvartalis, mis kannab nime Cidade de deus ehk Jumala linn. 1960ndatel asustasid võimud sinna sunniviisiliselt ümber tuhanded pered, kes elasid liiga lähedal Rio kaunitele liivarandadele. Vägivald sünnitab aga vägivalda – 60ndate juhuslikest tänavakuritegudest said 80ndateks verised klannisõjad narkokaubanduse mõjusfääride jagamise pärast, sõdijateks enamasti lapsed või noorukid.

Film põhineb Paulo Linsi samanimelisel romaanil ning kogus 76. Oscarite jagamisel 4 nominatsiooni (parim operaatoritöö, parim režissöör, parim montaaž, parim mugandatud stsenaarium). Muide, film ei ole üles võetud õiges Jumala linnas, kuna see oleks olnud liiga ohtlik, vaid teistes Rio slummides.

Pilet 7 €, vt elektriteater.ee


10. mail kell 16.00
„Luulur”
2025
Režissöör Raivo Kelomees

Filmis „Luulur” jälgime lavanimega Luulur esineva Jaan Malini teekonda luuleslämmi ja Hullunud Tartu festivali suunas. Häälutamine, mille algselt määratles Ilmar Laaban, on Luuluri kunstivorm, mille juured ulatuvad dadaismi ja sürrealismi. Jaan Malin, kel on keerulised suhted oma isa Ilmar Malini ja luuletaja Ilmar Laabaniga, uurib oma Monoloogis nende mõjutustest tulenevaid ootusi ja survet. Film koosneb mitmest komponendist, sealhulgas Luuluri biograafia ning tema esinemised rahvusvahelistel eksperimentaalsetel luuleüritustel. Tuntud autorite intervjuud toovad esile arutlused „tähendusetu” kunsti üle, mida peegeldab ka Malini romaan „Maa ja ilm”, kirjutatud väljamõeldud keeles. Filmi kaudu uuritakse, kuidas Luulur ületab oma eeskujusid, luues dialooge teiste kunstnike, nagu Roomet Jakapi, Ivi Rausi ja Tobias Kunzega. Hullunud Tartu festivali kureerimine ja häälutamise praktika tutvustavad eesti sürrealismi ja Luuluri ekspressiivset loomingut, mis kutsub üles küsima, kas kunst peab omama selget tähendust.

Pilet 7 €, vt elektriteater.ee